Zwemmen met…

30 juli 2012 - Port St Johns, Zuid-Afrika

En dan ben je dus in Mozambique en dan wil je dus duiken met een manta. Dat is zo’n beetje een van de hoogte punten die je onderwater kan mee maken, mits je van duiken houdt natuurlijk, ;p.

Vilanculos

Zacht koraalHet eerste plaatsje waar we te water gaan is Vilanculos, het duiken is erg mooi maar ook erg duur. Maar als je dat hele eind gereden hebt wil je natuurlijk wel onderwater. Het koraal is prachtig en erg kleurvol. We moeten een uur op de boot zitten voor we er zijn, het waait nogal dus ik ben al zeiknat van de golven voor ik überhaupt in het water zelf ben. Nu denk je misschien dat het niet zo veel uitmaakt want je moet toch nat worden maar je krijgt het er niet echt warmer van. Tussen door hebben we ‘pauze’ op een idyllisch eilandje waar ik achter een zand duin een beetje probeer te schuilen voor de wind, ik wil dol graag een beetje Lionfishopwarmen voor we weer te water gaan. Behalve kilo’s zand in m’n haar zit ik niet echt beschut en warm ik ook niet echt op. Dus met wat frisse tegen zin wurm ik me weer in mn natte pak op weg naar de tweede ronde. Echt tegen zin kan je natuurlijk niet hebben als je ergens in Afrika bent. Ook deze duik is prachtig mooi en op het einde zien we twee devil ray’s voorbij vliegen. Ontzettend sierlijk en prachtig om te zien! Ze schrijden echt door het water, je kan niet echt van zwemmen meer spreken.  Misschien geen manta maar dat maakt voor mij echt niet uit, gelukkig en voldaan komen we weer boven. Dan moeten we dat hele eind weer terug met de boot en als we weer bij het hostel zijn zie ik blauw van de kou. Gelukkig hadden ze een heerlijke hete douche (en neem maar van mij aan dat dat een soort unicum is hier, een warme douche word tegenwoordig enorm gewaardeerd).

Tofo

Aangezien het duiken dus niet te betalen was en we wel graag nog wat meer willen zien besluiten we naar Tofo te gaan en hopen dat het daar wat beter is. We vinden een ontzettend leuke duikschool met goed materiaal en we gaan er voor. De prijs is ook iets beter en ze doen ook zogenaamde ocean safari’s, de bedoeling is dat je dan kan snorkelen met een walvishaai (deze zijn absoluut ongevaarlijk aangezien ze alleen maar plankton eten, dus maak je geen zorgen). Dat lijkt ons wel wat, we doen een duikje in de vroege morgen en in de late morgen gaan we op safari, ;p. helaas komen er heel veel wolken waardoor het veel moeilijker is om de dieren te spotten, kortom… we zitten een paar uur op de boot en zien heel veel water en koude regen maar daar blijft het dan ook bij L. Dat kan natuurlijk gebeuren maar er is niets aan te doen, balen.

Wel duiken we nog een keertje in een wasmachine, haha. De condities waren super ruig maar we hadden alles onder controle, we zien een paar enorme schildpadden in de groene soep waar we in duiken. Dus dat was wel erg cool, toch zo’n 2 meter schildpad.

Manta :DHierna besluiten we het weer eerst een beetje te laten te kalmeren en het dan nog eens te proberen. En dan wordt de manta gespot op de duik! Het enige nadeel is dat ik hem als enige niet had gezien… iedereen heeft medelijden met me wat me dan wel wat troost bied maar stiekem vind ik het toch wel heel erg jammer. We gaan nog een keer en als we toch maar net onder zijn geeft Wout een enorme ruk aan m’n vin, hij is er gewoon nog een keer!!! En deze keer zien we (iedereen) hem nog veel beter ook. Manta’s zijn misschien erg groot maar ze zijnSmal eyestingray erg schuw. Maar als je rustig blijft op de plek waar je bent komen ze met een beetje mazzel om je heen zwemmen om te zien wat voor iets raars je bent. We duiken lekker verder en genieten van alle vissen die rond zwemmen. Als we al weer onderweg naar boven zijn zie ik een enorme rog rond zwemmen, een small eye stingray hoor ik als we boven komen. Waarom ze small eye heten weet ik niet want hij was recht onder mij en ik kon z’n ogen behoorlijk goed zien. De sfeer is geweldig en ik ben helemaal gelukkig dat de manta nog een keer langs kwam.

Leopard sharkOmdat het zo gezellig is en we aldoor geweldige dingen zien besluiten we nog één duik de volgende ochtend te doen. Ook dit was weer een feest, we landen boven op een leopard shark (ook niet gevaarlijk ;p). Super mooi met die stippen (vandaar de naam) en een aparte staart, niet echt haaiachtig zoals je misschien zou verwachten. Hij zwemt weg (helaas) maar een paar minuten later is hij recht voor ons in het zand aan het wroeten opzoek naar eten. Wouter is alleen helemaal geobsedeerd door een school met visjes en ik ben bang dat hij het hele spektakel mist. Dus deze keer trek ik aan zijn vin en hij ziet het niet… dus nog eens trekken en duidelijk het teken voor haai maken. Dan maakt hij een paar prachtige foto’s, zoals je kunt zien.

Walvishaai, de mond ;pHet plan is om nu op het land te blijven maarrrrr er word ons een safari aangeboden voor de halve prijs dus we besluiten het nog een keer te proberen. Het weer is in ieder geval goed dus dat scheelt al een boel. En we zijn zo blij dat we dat gedaan hebben!!! We zijn nog maar net weg en er is een bultrug walvis die echt vlak voor de boot meerdere malen uit het water springt, helaas geen foto want daar ging het te snel voor, maar wel een foto in mijn geheugen. Dan komen we een groepje dolfijnen tegen en ze zijn zo weer weg maar wel een prachtigwhaleshark, de staart beeld onder water hoe ze voorbij zwemmen. Vervolgens spotten we de walvis haai en we zwemmen er meer dan een uur mee, op een gegeven moment zijn er zelfs twee! We maken super veel foto’s maar dat beest is zo groot dat hij er niet helemaal op past, daar is het zicht niet goed genoeg voor. Dus met die reden twee foto’s voor jullie, eentje van de gigantische staart en eentje van die enorme muil van het beest.

Als we weer terug zijn ben ik helemaal kapot van al dat zwemmen en als ik in bed lig voel ik de zee nog steeds aan me trekken en droom ik heerlijk over al het onder water leven.

Dan besluiten we dat het toch tijd begint te worden om verder te gaan, we nemen afscheid van de duikschool (met pijn in het hart) en rijden richting de laatste grenzen die we over moeten, ik verwacht niet al te veel problemen deze keer, haha.

Maar dat lieve kijkbuis kinderen komt in het volgende verhaal aanbod ;p

Veel liefs,

IK

1. Cisca:
    30 juli 2012
    Wat geweldig allemaal! Super! Die walvishaai is echt prachtig; die ken ik alleen van National Geographic of Animal Planet. Echt ZO ontzettend groot, wat gaaf als je die in het echt hebt gezien. Magisch.
    Daar zullen jullie vast nog heel vaak aan terugdenken als jullie weer thuis zijn!
    Fijn dat jullie zo hebben genoten. Helemaal top!

Groetjes,
    Cisca
  2. Evelien de koning:
    31 juli 2012
    Wat een geweldige reis maken jullie zeg ik ben best wel een beetje jaloers als ik jullie verhalen zo lees nou geniet er nog even van en tot gauw X