Back to South Africa

30 juli 2012 - Port St Johns, Zuid-Afrika

Dag lieve allemaal,

Ik ben in een goede schrijf bui dus ik typ er meteen nog een verhaal achter aan zodat jullie weer helemaal bij zijn. Soms heb je niet de mogelijkheid dingen te posten op het moment dat je ze ook echt aan het doen ben.

In een vloeiende beweging rijden we Mozambique uit en Swaziland in. Daar krijgen we (slechts) twee boetes van meneer agent en de dag erop rijden we Zuid Afrika weer in. Het voelt een beetje als thuis komen voor mij, we zetten koers naar Sodwana Bay. Hier heb ik vier jaar geleden mijn duikbrevet gehaald en we willen heel graag terug om te kijken hoe het er nu is.

gewoon mooi koraalNou, het was geweldig!!! Er is hier veel meer koraal dan in Tofo en we zien zowaar een manta hier. Wat redelijk bijzonder is want hier zijn ze vrij zeldzaam en Wouter en ik zien als enige aan het einde van de duik een grey reef shark voorbij zwemmen en dat is toch best wel een aardig haai.

Op een andere duik zien Wout en ik weer als enige een haai en terwijl we kijken denk ik: ‘Zijn dat nou streepjes die hij op z’n lijf heeft… dan moet het een tijgerhaai zijn.’ En dat zijn echt best wel grote haaien, hij is alleen zo weer weg dus echt goed hebben we hem niet kunnen bekijken. Het eerste wat we dan ook tegen elkaar zeggen als we boven komen is: ‘Was dat nou een tijgerhaai!’

Als we terug varen met de boot komen we een groep dolfijnen tegen en deze vinden het dolfijnenmaar al te leuk om even met ons te spelen, dus daar genieten we dan ook intens van!!!

Hierna rijden we op het gemak naar Port Sint Jonh, we treffen een relaxe backpackers en zetten ons tentje op. Hier willen we wel een paar dagen blijven, wandelen en misschien nog een duikje wagen. Tien minuten laten pakken we de tent weer en zetten hem op aan de andere kant van het gebouw. De kippen en vooral de enorme haan vond het maar niks dat onze tent zo dicht bij zijn voerbak stond. Dus we zijn eigenlijk weggejaagd door een haan… wel een hele grote…

Uitzicht over Port Sint JonhHet duiken gaat morgen gebeuren en niet zomaar duiken… nee duiken in de sardien run bij de wild cost! Rond deze tijd van het jaar komen hier ontelbare scholen met sardientje langs. Daarachter aan zwemt alles wat deze visies op wil eten, dolfijnen, haaien, walvissen, alles is hier. En daar willen wij tussen gaan duiken. Ik ben heel erg benieuwd en kijk er erg naar uit!!!!!

Alles verder oké in Holland, hebben jullie een beetje zomer daar?

Xxx IK

1. Cisca:
    30 juli 2012
    Ik hoop dat jullie tussen de sardientjes niet nog een tijgerhaai tegenkomen. Dat zijn, dacht ik, niet van die vriendelijke types?
    Dolfijnen en walvissen zijn WEL leuk! Heel veel plezier.
    Wat betreft het weer is het in Nederland eindelijk zomer. Vorige week helemaal, maar ook deze week is het best lekker. Maar goed, geen haaien, dolfijnen of sardientjes in mijn vijvertje, daarvoor heb ik toch echt jullie reisverhalen nodig ;) . Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag! Heb het goed!

Groetjes,
    Cisca
  2. Yvonne Kruize-Box:
    30 juli 2012
    Geweldig leesvoer !!
    Mooie foto's. Jullie moeten zo langzamerhand zelf ook vinnen en kieuwen hebben van al dat onder water zwemmen.
    Ik hoop dat de roofvissen jullie niet aanzien voor uit de kluiten gewassen sardientjes. Veel plezier en ook ik kijk alweer uit naar het verhaal over en de foto's van die duik.
    Liefs,
    Yvonne.